الگوهای اسلامی حجاب .2-حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

فاطمه { دخت پیامبر گرامی اسلام , پنج سال قبل از بعثت دیده به جهان گشود. ولادت با سعادتش مقارن با تجدید بنای کعبه بود. [الاصابة: 4/377] در آن هنگام پدرش، محمّد, جوانی سی و پنج ساله بود که در آن سال توانست اختلاف بزرگی را در مورد گذاشتن حجر الأسود در ساختمان کعبه، حل نماید و تمامی قریش به فیصلهی او رضایت دادند. مادرش ام المؤمنین خدیجه رضی الله عنها همسر فداکار رسول خدا , بود. کُنیهی او ام ابیها است. [الاصابة: ۴/۳۷۷]
دختر پیامبر در بهترین ایام و در تلخترین روزها پدرش را همراهی کرد. پنج ساله بود که شاهد بزرگترین مرحله از مراحل زندگی پدرش بود؛ مرحلهی انتقال به درجهی پیامبری. او با وجود خردسالیاش معنای نبوت را درک کرد و اسلام در میان او و خانوادهاش رابطهای قویتر از نسب، با ارزشتر از خون و نزدیکتر از خویشاوندی برقرار کرد. [بنات النبی 162]
در جریان تبلیغ اسلام گاه دشمنان سنگدل، خاک، یا خاکستر بر سر پیامبر , میپاشیدند، هنگامی که پیامبر , خانه میآمد، حضرت فاطمه { خاک و خاکستر را از سر و صورت پدر پاک میکرد. در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود. پیامبر , میفرمود: دخترم غمگین مباش و اشک مریز که خداوند حافظ و نگهبان پدر توست.
در یکی از روزها، ابوجهل مشتی از اراذل مکه را تحریک کرد که به هنگامی که پیامبر , در مسجدالحرام به سجده رفته بود، شکمبهی گوسفندی را بیاورند و بر سر حضرت بیفکنند، هنگامی که این کار انجام شد، ابوجهل و اطرافیان صدا به خنده بلند کردند و پیامبر , را به باد مسخره گرفتند. بعضی از یاران، منظره را دیدند اما دشمن بیرحم چنان آماده بود که توانائی بر دفاع نداشتند، ولی هنگامیکه این خبر به گوش دختر کوچکش فاطمه { رسید به سرعت به مسجدالحرام آمد و آن را برداشت و با شجاعت مخصوص خودش، ابوجهل و یارانش را نفرین کرد.
(صحیح بخاری، ج 5، 8)
در سنگر مبارزه
اسلام حضور زنان را دوشادوش مردان در میادین جهاد اجازه داده است؛ آبرسانی به مجاهدین، پخت و پز غذا، عیادت و مداوای مجروحین هم جهاد است؛ لذا در جنگ احد که نیمهی شوال سال سوم هجری رخ داد، زنان هم به همراه مردان خود روانهی جبهه شدند. فاطمه نیز به همین خاطر در جنگ احد همراه شد ...
در ابتدای جنگ پیروزی از آن مسلمین بود و مشرکین شکست سنگینی خورده و عقبنشینی نمودند. اما هنگامی که چند تن از تیراندازان مسلمان بنا به اجتهاد خود کوه را رها کرده و به دنبال جمعآوری غنیمت افتادند و مشرکان کوه را خالی از سرباز دیدند، دوباره حملهور شده و جنگ سختی درگرفت که در نتیجه بسیاری از صحابه شهید و بسیاری دیگر زخمی شدند و رسول الله , نیز جراحاتی برداشت؛ دندان رباعی پیامبر, شکست و رخسار وی جراحت برداشت و خُود وی بر سر مبارکش شکست. فاطمه { جراحات را میشست و علی بن أبیطالب در سپر خود بر آن آب میریخت و چون فاطمه{ دید که آب سودمند نیست و خونریزی را بیشتر میکند، پارهای از حصیر گرفت و آن را سوزاند و بر زخم گذاشت. سپس خونریزی قطع شد.
مباهله
در آخرین سالهای زندگی پیامبر{ در مدینه، نامهای از مقام رسالت به نصارای نجران ارسال گردید و از آنان خواسته شد که یا اسلام بیاورند و یا با پرداخت مالیات سرانه (جزیه) تحت حمایت اسلام قرار بگیرند. گروهی از شخصیتهای مذهبی و سیاسی آنان در قالب شصت نفر وارد مدینه شدند و پس از یک رشته گفتگوها که به محکومیّت آنان انجامید، سرانجام کار به مباهله واگذار شد و قرار شد هر دو گروه در نقطهای از نقاط مدینه به مباهله برخیزند و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستند. قرآن این حقیقت تاریخی را در این آیه یادآور میشود:
فَمَنْ حاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ العِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا و أبْناءَکُم و نِساءَنا و نساءَکم و أنْفُسَنا و أنْفُسَکم ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّه عَلَی الکاذِبینَ (آلعمران/61)
بنابراین هرکس پس از دانشی که به تو رسیده با تو به ستیز برخیزد، بگو بیایید ما فرزندان خود را و شما نیز فرزندان خود را و ما زنانمان را و شما نیز زنانتان را و ما خود را و شما نیز خود را فراخوانیم، آنگاه لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
مفسران و سیرهنویسان مینویسند: پیامبر ,، خانه را برای مباهله در نقطه خاصی از بیرون مدینه که امروز در آن نقطه مسجدی به نام «مسجد الإجابة» قرار دارد، ترک گفت، در حالی که دست امام حسن} را گرفته و امام حسین} را در آغوش داشت و دخترش حضرت زهرا{ و همسر گرامی وی حضرت علی} پشت سر او حرکت میکردند.
پیامبر, عبای خود را بر درختی پهن کرد و سایبانی فراهم آورد، آنگاه فرمود: هر چهار نفر زیر آن سایبان قرار گیرند و هرگاه او دعا کرد، دعای او را با آمین همراهی کنند. ولی قرائن گواهی میداد که دعای پیامبر مستجاب میشود و نمایندگان نجران در آتش میسوزند؛ از این جهت آنان از مباهله منصرف شدند و پذیرفتند که تحتالحمایه دولت اسلامی قرار گیرند و جزیه آن باشند
(ر. ک: تفاسیر مختلف از شیعه و سنی ذیل آیه)
آنچه مهم است این است که گزینش حضرت زهرا { از میان زنان مدینه و همسران پیامبر، گواه بر این است که تنها زنی که از نظر قداست، شایستگی داشت که دعای پیامبر , را با آمین خود همراهی کند، دخت گرامی او سرور زنان جهان بود.
إنّا أعْطَیْناکَ الکَوْثَرَ
دشمنان پیامبر, برای بیاهمیّت جلوه دادن دعوت پیامبر با خود گفتگو میکردند و میگفتند: رسالت محمد , با مرگش به پایان میرسد؛ زیرا او ابتر؛ یعنی نسلبریده و بیعقب است و از این طریق، به خود نوید میدادند که چراغ دعوت او با مرگ وی و نبودن فرزند پسر خاموش میگردد.
قرآن در نقد اندیشه باطل آنان، به رسول گرامی , در مکه نوید میدهد که ما به تو کوثر دادیم، چنانکه میفرماید:
إنّا أعْطَیْناکَ الکَوْثَرَ* فَصَلِّ لِرَبِّکَ و انْحَر* إنَّ شانِئَکَ هُوَ الأبْتَر
ما به تو کوثر عطا کردیم* برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن* بدان دشمن تو بریدهنسل و بیعقب است.
با توجه به ذیل آیه که خداوند در آن، دشمن را «ابتر» میخواند و در مقابل، یادآوری میکند که خدا به او «کوثر» لطف فرموده است، به روشنی میتوان دریافت که مقصود از «کوثر»، نسل کثیری است که از پیامبر در طول زمان به جای مانده و خواهد ماند، و امروزه آماری که از سادات و ذریّه پیامبر , در کشورهای مختلف جهان مانند ایران و عراق و عربستان و یمن و اردن و سوریه و مغرب و تونس و الجزایر و مصر و سودان و هند و پاکستان، حتی اندونزی منتشر شده، تعداد سادات را بیش از 60 میلیون نفر نشان میدهد و در گذشته برای ذریه پیامبر, ادارهای به نام «نقابة السادات» وجود داشته است و سرپرست آن را نقیبالسادات مینامیدند.
فرازهایی از خطبه حضرت زهرا [ در جمع مهاجرین و انصار
... شما ای بندگان خدا پرچمداران امر و نهی او، و حاملان دین و وحی او، و امینهای خدا بر یکدیگر، و مبلّغان او بسوی امّتهایید، زمامدار حق در میان شما بوده، و پیمانی است که از پیشاپیش بسوی تو فرستاده، و باقیماندهای است که برای شما باقی گذارده، و آن کتاب گویای الهی و قرآن راستگو و نور فروزان و شعاع درخشان است، که بیان و حجّتهای آن روشن، اسرار باطنی آن آشکار، ظواهر آن جلوهگر میباشد، پیروان آن مورد غبطه جهانیان بوده، و تبعیّت از او خشنودی الهی را باعث میگردد، و شنیدن آن راه نجات است.
بوسیله آن میتوان به حجّتهای نورانی الهی، و واجباتی که تفسیر شده، و محرّماتی که از ارتکاب آن منع گردیده و نیز به گواهیهای جلوهگرش و برهانهای کافیش و فضائل پسندیدهاش، و رخصتهای بخشیده شدهاش و قوانین واجبش دست یافت.
پس خدای بزرگ ایمان را برای پاک کردن شما از شرک، و نماز را برای پاک نمودن شما از تکبّر، و زکات را برای تزکیه نفس و افزایش روزی، و روزه را برای تثبیت اخلاص، و حج را برای استحکام دین، و عدالتورزی را برای التیام قلبها، و اطاعت ما خاندان را برای نظم یافتن ملتها، و امامتمان را برای رهایی از تفرقه، و جهاد را برای عزت اسلام، و صبر را برای کمک در بدست آوردن پاداش قرار داد و امر به معروف را برای مصلحت جامعه، و نیکی به پدر و مادر را برای رهایی از غضب الهی، و صله ارحام را برای طولانی شدن عمر و افزایش جمعیت، و قصاص را وسیله حفظ خونها، و وفای به نذر را برای در معرض مغفرت الهی قرار گرفتن، و دقت در کیل و وزن را برای رفع کمفروشی مقرر فرمود و نهی از شرابخواری را برای پاکیزگی از زشتی، و حرمت نسبت ناروا دادن را برای عدم دوری از رحمت الهی، و ترک دزدی را برای پاکدامنی قرار داد، و شرک را حرام کرد تا در یگانهپرستی خالص شوند.
پس آن گونه که شایسته است از خدا بترسید، و از دنیا نروید جز آنکه مسلمان باشید، و خدا را در آنچه بدان امر کرده و از آن بازداشته اطاعت نمایید، همانا که فقط دانشمندان از خاک میترسند...
http://www.hegzaco.com