الگوهای اسلامی حجاب.5-حضرت آسیه علیها السلام
آسیه { از مادهی «اسی» است که در لغت به معنی حزن است؛ و اگر لفظ آسیه { دربارهی یک بنا و ساختمان به کار رود، به معنی محکم بودن اساس و پایهی آن میباشد؛ [تاجالعروس من جواهرالقاموس، ج 19، ص 159] اما در اصطلاح قرآنی نام زنی است که همسر فرعون و دختر مزاحم بوده، [جوامع الجامع، ج4، ص 324] و برخی وی را عمهی حضرت موسی} نیز دانستهاند. [زبدة التفاسیر، ج7، ص 119] قرآن در دو آیه، از این بانوی بزرگوار با عنوان «امْرَأَتَ فِرْعَوْن» یاد کرده است.
آسیه{ همسر شخص طغیانگر و سرکشی بود به نام فرعون، که در رأس گروهی به نام قبطیان، صاحب قدرت و شوکت بوده و در سرزمین مصر حکومت میکرد؛ اما خودش فردی مؤمن به رسالت حضرت موسی} بود؛ پیامبری که مأمور شد به سراغ فرعون برود و وی را به دین توحید دعوت نماید و از ظلم و جنایت به مردم بی گناه بازدارد؛ [التحریر و التنویر، ج 28، ص 337]
پس آسیه در اولین اعلان رسالت و اعجاز حضرت موسی} پیامبر الوالعزم الهی برای فرعون، [المیزان فی تفسیرالقرآن ج 14، ص 145] به او ایمان آورد؛ یعنی هنگامی که عصای حضرت به مار عظیمی تبدیل شد و سحر ساحران فرعون را بلعید، به پیامبری ایشان یقین پیدا کرده و ایمانش را نسبت به حضرت موسی آشکار نمود. [روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن ج19، ص 306]
در روایتی از رسول خدا , میخوانیم:
«أَفْضَلُ نِسَاءِالْجَنَّةِ أَرْبَعٌ: خَدِیجَةُ بِنْتُ خُوَیلِدٍ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد , وَ مَرْیمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ آسِیةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ، إمْرَأَةُ فِرْعَوْن» [الدرالمنثور فی تفسیرالمأثور ج6، ص 246]
«برترین زنان اهل بهشت چهار نفرند: »خدیجه «دختر خویلد و» فاطمه{ «دختر محمد , و» مریم{ «دختر عمران و» آسیه{ «دختر مزاحم، همسر فرعون.»
اخلاص و ایمان آسیه به حدی بود که خدای تبارک در قرآن کریم ایشان را به عنوان الگو و اسوه ای برای همهی مؤمنان از زن و مرد معرفی نموده و وی را در اسوه بودن هم سنگ حضرت مریم، مادر حضرت عیسای مسیح} قرار داده است:
«وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ... وَ مَرْیم ابْنَتَ عِمْرَانَ...»[تحریم/11 و 12]
«و خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثل زده است... و همچنین به مریم{ دختر عمران...»
آسیه پس از شنیدن جریان معجزهی عصای حضرت موسی}، به وی ایمان آورد؛ اما همسرش فرعون وی را شدیداً مورد شکنجه قرار میداد تا دست از آیین موسی بردارد؛ ولی آسیه در برابر این فشارها و تهدیدها با استقامت تمام ایستاد و هرگز تسلیم خواستهی فرعون نشد؛ چرا که او تقرب به درگاه خدا را بر نزدیکی به فرعون و دستگاهش ترجیح میداد و در برابر این تهدیدها، با کلمات توحیدی حقیقت خویش را هویدا ساخت:
«رَب ابْنِ لیِ عِندَکَ بَیتًا فی الْجَنَّةِ...»[تحریم/11]
«پروردگارا! برای من خانهای در بهشت در جوار خودت بنا کن...»
آسیه از تمام لذتهایی که در دربار فرعون وجود داشت، با تمام وجود چشم پوشید و در برابر فرعون ظالم سر تسلیم فرود نیاورد؛ بلکه توجه خویش را به کرامات و رضایت الهی سوق داد و با اتصال به قرب الهی، در ایمان خود استقامت ورزید تا اینکه از دنیا رخت بربست:[المیزان فی تفسیرالقرآن، ج19، ص 344]
«وَ نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نجَِّنیِ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین» [تحریم/11.]
«... و مرا از فرعون و کار او نجات ده! و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش!»
خداوند نیز دعای این زن نمونه، مؤمن و فداکار را اجابت فرمود و او را در ردیف یکی از بهترین زنان عالم (حضرت مریم{) قرار داد. [تفسیر نمونه، ج24، ص 303]