نارنجک8

پنجشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۰۱ ق.ظ

الگوهای اسلامی حجاب.5-حضرت آسیه علیها السلام


آسیه { از ماده‌ی «اسی» است که در لغت به معنی حزن است؛ و اگر لفظ آسیه { درباره‌ی یک بنا و ساختمان به کار رود، به معنی محکم بودن اساس و پایه‌ی آن می‌باشد؛ [تاج‌العروس من جواهرالقاموس، ج 19، ص 159] اما در اصطلاح قرآنی نام زنی است که همسر فرعون و دختر مزاحم بوده، [جوامع الجامع، ج4، ص 324] و برخی وی را عمه‌ی حضرت موسی} نیز دانسته‌اند. [زبدة التفاسیر، ج7، ص 119] قرآن در دو آیه، از این بانوی بزرگوار با عنوان «امْرَأَتَ فِرْعَوْن» یاد کرده است.

آسیه{ همسر شخص طغیانگر و سرکشی بود به نام فرعون، که در رأس گروهی به نام قبطیان، صاحب قدرت و شوکت بوده و در سرزمین مصر حکومت می‌کرد؛ اما خودش فردی مؤمن به رسالت حضرت موسی} بود؛ پیامبری که مأمور شد به سراغ فرعون برود و وی را به دین توحید دعوت نماید و از ظلم و جنایت به مردم بی گناه بازدارد؛ [التحریر و التنویر، ج 28، ص 337]

 پس آسیه در اولین اعلان رسالت و اعجاز حضرت موسی} پیامبر الوالعزم الهی برای فرعون، [المیزان فی تفسیرالقرآن ج 14، ص 145] به او ایمان آورد؛ یعنی هنگامی که عصای حضرت به مار عظیمی تبدیل شد و سحر ساحران فرعون را بلعید، به پیامبری ایشان یقین پیدا کرده و ایمانش را نسبت به حضرت موسی آشکار نمود. [روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن ج19، ص 306]

در روایتی از رسول خدا , می‌خوانیم:

«أَفْضَلُ نِسَاءِالْجَنَّةِ أَرْبَعٌ: خَدِیجَةُ بِنْتُ خُوَیلِدٍ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد , وَ مَرْیمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ آسِیةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ، إمْرَأَةُ فِرْعَوْن» [الدرالمنثور فی تفسیرالمأثور ج6، ص 246]
«برترین زنان اهل بهشت چهار نفرند: »خدیجه «دختر خویلد و» فاطمه{ «دختر محمد , و» مریم{ «دختر عمران و» آسیه{ «دختر مزاحم، همسر فرعون.»

اخلاص و ایمان آسیه به حدی بود که خدای تبارک در قرآن کریم ایشان را به عنوان الگو و اسوه ای برای همه‌ی مؤمنان از زن و مرد معرفی نموده و وی را در اسوه بودن هم سنگ حضرت مریم، مادر حضرت عیسای مسیح} قرار داده است:

«وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ... وَ مَرْیم ابْنَتَ عِمْرَانَ...»[تحریم/11 و 12]
«و خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثل زده است... و همچنین به مریم{ دختر عمران...»

آسیه پس از شنیدن جریان معجزه‌ی عصای حضرت موسی}، به وی ایمان آورد؛ اما همسرش فرعون وی را شدیداً مورد شکنجه قرار می‌داد تا دست از آیین موسی بردارد؛ ولی آسیه در برابر این فشارها و تهدیدها با استقامت تمام ایستاد و هرگز تسلیم خواسته‌ی فرعون نشد؛ چرا که او تقرب به درگاه خدا را بر نزدیکی به فرعون و دستگاهش ترجیح می‌داد و در برابر این تهدیدها، با کلمات توحیدی حقیقت خویش را هویدا ساخت:

«رَب ابْنِ لیِ عِندَکَ بَیتًا فی الْجَنَّةِ...»[تحریم/11]
«پروردگارا! برای من خانه‌ای در بهشت در جوار خودت بنا کن...»

آسیه از تمام لذتهایی که در دربار فرعون وجود داشت، با تمام وجود چشم پوشید و در برابر فرعون ظالم سر تسلیم فرود نیاورد؛ بلکه توجه خویش را به کرامات و رضایت الهی سوق داد و با اتصال به قرب الهی، در ایمان خود استقامت ورزید تا اینکه از دنیا رخت بربست:[المیزان فی تفسیرالقرآن، ج19، ص 344]

«وَ نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نجَِّنیِ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین» [تحریم/11.]
«... و مرا از فرعون و کار او نجات ده! و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش!»
خداوند نیز دعای این زن نمونه، مؤمن و فداکار را اجابت فرمود و او را در ردیف یکی از بهترین زنان عالم (حضرت مریم{) قرار داد. [تفسیر نمونه، ج24، ص 303]



نوشته شده توسط HA66 kazemi
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

الگوهای اسلامی حجاب.5-حضرت آسیه علیها السلام

پنجشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۰۱ ق.ظ

آسیه { از ماده‌ی «اسی» است که در لغت به معنی حزن است؛ و اگر لفظ آسیه { درباره‌ی یک بنا و ساختمان به کار رود، به معنی محکم بودن اساس و پایه‌ی آن می‌باشد؛ [تاج‌العروس من جواهرالقاموس، ج 19، ص 159] اما در اصطلاح قرآنی نام زنی است که همسر فرعون و دختر مزاحم بوده، [جوامع الجامع، ج4، ص 324] و برخی وی را عمه‌ی حضرت موسی} نیز دانسته‌اند. [زبدة التفاسیر، ج7، ص 119] قرآن در دو آیه، از این بانوی بزرگوار با عنوان «امْرَأَتَ فِرْعَوْن» یاد کرده است.

آسیه{ همسر شخص طغیانگر و سرکشی بود به نام فرعون، که در رأس گروهی به نام قبطیان، صاحب قدرت و شوکت بوده و در سرزمین مصر حکومت می‌کرد؛ اما خودش فردی مؤمن به رسالت حضرت موسی} بود؛ پیامبری که مأمور شد به سراغ فرعون برود و وی را به دین توحید دعوت نماید و از ظلم و جنایت به مردم بی گناه بازدارد؛ [التحریر و التنویر، ج 28، ص 337]

 پس آسیه در اولین اعلان رسالت و اعجاز حضرت موسی} پیامبر الوالعزم الهی برای فرعون، [المیزان فی تفسیرالقرآن ج 14، ص 145] به او ایمان آورد؛ یعنی هنگامی که عصای حضرت به مار عظیمی تبدیل شد و سحر ساحران فرعون را بلعید، به پیامبری ایشان یقین پیدا کرده و ایمانش را نسبت به حضرت موسی آشکار نمود. [روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن ج19، ص 306]

در روایتی از رسول خدا , می‌خوانیم:

«أَفْضَلُ نِسَاءِالْجَنَّةِ أَرْبَعٌ: خَدِیجَةُ بِنْتُ خُوَیلِدٍ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد , وَ مَرْیمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ آسِیةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ، إمْرَأَةُ فِرْعَوْن» [الدرالمنثور فی تفسیرالمأثور ج6، ص 246]
«برترین زنان اهل بهشت چهار نفرند: »خدیجه «دختر خویلد و» فاطمه{ «دختر محمد , و» مریم{ «دختر عمران و» آسیه{ «دختر مزاحم، همسر فرعون.»

اخلاص و ایمان آسیه به حدی بود که خدای تبارک در قرآن کریم ایشان را به عنوان الگو و اسوه ای برای همه‌ی مؤمنان از زن و مرد معرفی نموده و وی را در اسوه بودن هم سنگ حضرت مریم، مادر حضرت عیسای مسیح} قرار داده است:

«وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ... وَ مَرْیم ابْنَتَ عِمْرَانَ...»[تحریم/11 و 12]
«و خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثل زده است... و همچنین به مریم{ دختر عمران...»

آسیه پس از شنیدن جریان معجزه‌ی عصای حضرت موسی}، به وی ایمان آورد؛ اما همسرش فرعون وی را شدیداً مورد شکنجه قرار می‌داد تا دست از آیین موسی بردارد؛ ولی آسیه در برابر این فشارها و تهدیدها با استقامت تمام ایستاد و هرگز تسلیم خواسته‌ی فرعون نشد؛ چرا که او تقرب به درگاه خدا را بر نزدیکی به فرعون و دستگاهش ترجیح می‌داد و در برابر این تهدیدها، با کلمات توحیدی حقیقت خویش را هویدا ساخت:

«رَب ابْنِ لیِ عِندَکَ بَیتًا فی الْجَنَّةِ...»[تحریم/11]
«پروردگارا! برای من خانه‌ای در بهشت در جوار خودت بنا کن...»

آسیه از تمام لذتهایی که در دربار فرعون وجود داشت، با تمام وجود چشم پوشید و در برابر فرعون ظالم سر تسلیم فرود نیاورد؛ بلکه توجه خویش را به کرامات و رضایت الهی سوق داد و با اتصال به قرب الهی، در ایمان خود استقامت ورزید تا اینکه از دنیا رخت بربست:[المیزان فی تفسیرالقرآن، ج19، ص 344]

«وَ نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نجَِّنیِ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین» [تحریم/11.]
«... و مرا از فرعون و کار او نجات ده! و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش!»
خداوند نیز دعای این زن نمونه، مؤمن و فداکار را اجابت فرمود و او را در ردیف یکی از بهترین زنان عالم (حضرت مریم{) قرار داد. [تفسیر نمونه، ج24، ص 303]

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۰۱
HA66 kazemi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی